Egenomsorg

Egenomsorg

Begrebet egenomsorg er et sammensat ord bestående af egen og omsorg. Når noget er ens egen handler det om dig, mens omsorg er forbundet med at tage sig af noget eller sørge for noget – i dette tilfælde din fysiske og psykiske tilstand. Dvs. egenomsorg er altså din evne til at tage vare på dig og dit velbefindende på bedst mulig vis. Hvordan gør du så det? Du kan starte med at undersøge din egen døgnrytme og dit ugeforløb, fordi sunde vaner bygger på overblik.

En vigtig forudsætning for at få det optimale ud af din uddannelse er søvn. Overvej om du sover tilstrækkeligt. Unge og voksne anbefales at sove et sted mellem 7 og 9 timer i døgnet. Du kan også undersøge dine kostvaner, da en sund og varieret kost ligeledes er med til at fremme din indlæring i en lang skoledag. Og endelig kan du gennemtænke, om du får tilstrækkelig med motion i løbet af din dag eller uge. Motion er som de øvrige komponenter med til at fremme din koncentration, når du skal fordybe dig i et fagligt stof.

Egenomsorg er altså, at du arbejder bevidst og ansvarligt med at skabe de bedste betingelser for dig undervejs i dit uddannelsesforløb, at du får skabt tid og rum til at kunne fokusere på din uddannelse, så din trivsel er god og dit udbytte stort.

Du kan stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvor mange timers søvn sover jeg typisk?
  • Hvor mange måltider spiser jeg i løbet af en dag – hvornår og hvad?
  • Hvor meget motion får jeg dagligt?
  • Hvor god er jeg til at passe på min krop – fx et morgenbad, eller et tandlægebesøg?
  • Hvad gør mig glad og giver mig overskud?

Er din trivsel mindre god, er egenomsorg også at handle – at være proaktiv – på mistrivsel, fx at kontakte din studievejleder eller klasseleder. Begge kan hjælpe dig med at udtænke strategier, som kan imødegå dine udfordringer. Læs også 10 gode råd til din egenomsorg:

  1. Husk at sove mellem 7 og 9 timer
  2. Husk at spise sundt og varieret
  3. Husk din daglige motion – motion er også at gå en tur eller cykle til skolen
  4. Husk at prioritere/planlægge din tid, så du undgår stress
  5. Husk at gøre en ting ad gangen, det giver den bedste læring og mindsker stress
  6. Husk at have plads til det uforudsete
  7. Husk at lave aktiviteter, som du bliver glad af
  8. Husk at holde fri, når du har besluttet dig for at holde fri
  9. Husk at dele dine bekymringer med andre
  10. Husk at lægge et budget. Det giver ro og tryghed, hvis du ved, pengene rækker måneden ud