Eksamenstræning

4. Semester

Eksamenstræning

Eksamenstiden er en tid, hvor du skal vise alt det, du kan på kort tid og under pres. Det kræver struktur, forberedelse, træning og et mindset, som var du en sportsudøver. Den gode forberedelse er den, som du finder passer lige præcis til dig, men der er nogle generelle ting, som du kan gøre.

  1. Noget af det første, som du skal gøre, er at danne dig et overblik over pensum, ’læseferie’ og eksamensdatoer. Pensum kan du finde på skolens hjemmeside, hvor undervisningsbeskrivelserne til de enkelte fag er. Dernæst er det en god ide at bruge/lave en kalender, for læseferien er –på trods af sit tillokkende navn – ikke en ferie. Du kan bruge en almindelig papirkalender, tegne en kalender i hånden, eller generere din egen to-måneders kalender ud fra en hjemmeside.
  2. Du er allerede blevet introduceret til, hvordan du tager noter til en lektie. Den viden kan du også bruge i din eksamenslæsning. Find den måde, som passer til dig og faget. Det er vigtigt at vide, hvad faget går ud på, for det handler ikke blot om at huske mest muligt. Du kan fx stille dig selv spørgsmålene: Hvad er det, at faget vil have mig til at forstå? Hvad skal jeg kunne formidle videre? Er du i tvivl, så er det en god ide at tjekke fagets læreplan på Undervisningsministeriets hjemmeside. Endelig bør du forsøge at prioritere dit læsestof og læse det med rette læsestrategi.
  3. Fælles eksamenslæsning i en læsegruppe kan være en rigtig god ide, fordi det giver dig lejlighed til at afprøve og udfolde din faglighed sammen med andre, som er i samme situation. En god strategi til at sikre et frugtbart samarbejde er at lave en slags forpligtende gruppekontrakt, som du kan læse mere om her.
  4. Omkring selve eksamensdagen kan du arbejde med dit mindset, dvs. tænke situationen og følelserne igennem konstruktivt. Praktisk kan du desuden forberede dig på din eksamen, så du skaber ro omkring selve situationen, fx pakke din taske og tjekke eksamenstidspunktet dagen før – andre gode råd kan du læse om her.
  5. Nogle af eksamenerne, fx dansk og de enkeltfaglige eksamener i ks-fagene, er med trækning af en ukendt tekst med efterfølgende forberedelse på stedet inden selve eksaminationen. Til situationen i forberedelseslokalet er der også en rækker råd, som du kan læse nærmere om her.

Enhver eksamen kræver en vis portion nervøsitet, fordi den i virkeligheden får dig til at præstere bedre end ellers. Man kan sige, at kroppens naturlig beredskab hjælper dig under din eksamen. Anderledes forholder det sig, når din nervøsitet bliver til angst. I den situation bliver din arbejdshukommelse overbebyrdet med bekymringer, som betyder, at den ikke kan arbejde med den aktuelle situation – nemlig den faglige præstation. Din angst kan med andre ord paralysere dig. Også her er der hjælp at hente. Du kan fx lade dig inspirere af en række klip fra Restudy, der netop handler om eksamensangst og håndtering af samme, og de nedstående øvelser.

Øvrige gode, generelle råd og fif kan du desuden finde her i kompetencetræet

Øvelse 1: Skriv dig fri af din angst

Øvelse 2: Vejrtrækningsøvelse

Øvelse 3: Tanke-stop-øvelse

Øvelse 4: Afspænding

Øvelse 4: Klaptræet

Øvelse 5: Fupperen

 

Kilder:

https://www.emu.dk/

https://videnskab.dk/kultur-samfund/eksamensangst-fjernes-med-simpel-ovelse

https://www.restudy.dk/